Mainokset ovat rasittavia. Ne herättävät ostoshimoja, tukkivat postilaatikon ja sähköpostin. Roska ja tuhlailuhoukutukset, ei kiitos.
En tilaa uutiskirjeitä ja irtisanoin kaikki mahdolliset jo olemassaolevat. Ne, joita en voi välttää, ohjaan ilmaissähköpostiin, jota en juuri koskaan avaa. Verkkosivujen mainokset saa kivasti estettyä selaimen lisäosalla. Paperimainonta oli haastavampi pala. ”Ei mainoksia” -kyltti postilaatikossa suodattaa vain osan. Lopuista sain enimmän pois soittamalla mainoksia lähettävän firman asiakaspalveluun. Muutamaan paikkaan jouduin soittamaan pariin otteeseen.
Nuo niksit lienevät kaikille tuttuja. Vaikeampaa mainosten välttämisessä oli asennemuutos. Uutiskirjeet pullistelevat erityistarjouksia, jotka ovat voimassa vain tänään ja vain minulle. Tilasin joskus kaikista kiinnostavista kaupoista uutiskirjeen, jotta hyvä tarjous ei jäisi huomaamatta. Alennusten avullahan säästää silkkaa rahaa! Mutta vielä useammin alennus houkuttelee ostamaan jotain, mitä en oikeasti tarvitsisi. Siispä tylysti vain kirjeen tilaus katki. Sähköpostini on taas ihanan tyhjä, enkä ole ostanut verkosta mitään pitkiin aikoihin.
Paperisia kanta-asiakasposteja selailin samasta syystä. Jos siellä onkin tarjouksessa jotain, jonka olisin muutenkin ostanut. Yleensä löysin vain uusia tarpeita, joista en ennen lehden selailua edes tiennyt. Satunnaiset ”osta 50e, saat 10e alennusta” -kupongit olisivat jääneet käyttämättä, ellen olisi voimassaoloajan loppuessa rynnännyt kauppaan ostamaan edes jotain, ettei alennuskymppi menisi hukkaan. Silloin en säästänyt kymppiä, vaan menetin neljä.